Aan het begin van de dag hebben we voor het grootste gedeelte gewerkt aan het onderzoek.
Rond de middag zijn we bezig geweest met het klaarzetten van het DTX project. Een klasje van 5 leerlingen uit 2 havo hebben we begeleid met het DTX logo project.
We hebben ze eerst gevraagd wat ze allemaal al wisten van sensoren en actuatoren. Hier wisten ze al redelijk wat over, omdat ze een rondleiding door het edu-lab die dag ook gehad hebben.
Als eerste hebben we ze met de lopende band laten ‘spelen’. We hadden al de logo’s geprogrammeerd op een vaste ronde. Dit vonden ze wel mooi om te doen, ze zagen direct dat de blokjes reageerden op de sensoren en dat de lopende banden begonnen te werken. Daarna hebben we ze met de logo soft kennis laten maken. We hebben ze zelf simpele programmatjes laten schrijven. Doordat ze zelf allemaal dingen uitzochten vonden ze het erg interessant!
Ze waren heel enthousiast erover, ze vroegen zelfs of ze terug mochten komen om meer te programmeren. Dit was erg grappig om te zien.
Aan het einde van de dag hebben we ze ook enquêtes uitgedeeld hier kwamen zeer positieve antwoorden uit.
Kort samenvatting enquêtes:
- Gemiddelde cijfer was een 9 voor deze dag dus dat was erg positief
- Of deze dag iets aan de beroeps keuze heeft verandert zeiden 4 van de 5 dat ze nu
misschien wel voor techniek zouden kiezen!
- Het merendeel vond het interessant en wilden meer van techniek te weten komen, ook
wilden ze nog een keer terugkomen.
- Alle 5 zeiden, dat het beeld dat ze hadden, over techniek is veranderd, ze zouden nu eerder
voor techniek kiezen.
Na deze kennismaking voor de leerlingen met techniek in het bedrijfsleven, hebben we echt gezien dat de leerlingen erg gemotiveerd ervoor waren geraakt . Dit was erg boeiend om te zien.
donderdag 3 april 2008
woensdag 2 april 2008
Knowledge group Onderzoek! bijeenkomst 7
Het onderzoek wat we willen verrichten hier op Actemium is:
Algemene vraag:
In welke mate dragen de activiteiten van het Edu-lab voor de motivatie van de leerlingen om te kiezen voor techniek?
Deelvraag voor de excursie van de 3 Havo leerlingen Elde College 16 Mei:
In wat voor mate is de (keuze) motivatie van de leerling verandert ten opzichte van techniek, door deze excursie?
Wat we na de Knowledge Group hebben begrepen was, dat we tekort schoten aan de structuur van ons onderzoek. We kwamen erachter dat we al heel veel informatie over deze motivatie hebben gekregen, maar dat we dit nog moeten verwerken.
Als eerste moeten we gaan kijken naar onze bronnen.
Welke bronnen hebben we gebruikt wat heeft het opgeleverd?
- Wat hebben we geleerd van de bedrijven? Hoe zien zij motivatie, wat gaat hierbij goed of
fout?
- De leraren, de leraren zitten het meest direct bij de leerlingen, de leraren kennen vaak de
leerlingen beter en weten sneller of er iets verandert is aan de motivatie.
- De leerlingen, de leerlingen zijn natuurlijk de belangrijkste bron. Om de motivatie bij hen vast
te stellen hebben we al een keer een enquête gehouden. Verder hebben we veel met ze over
gesproken, tijdens de opdrachten bijvoorbeeld.
Ook moeten we onderzoek doen naar motivatie. Hoe kan je motivatie toetsen? Wat zijn hier de kenmerken van. Hoe werken de keuze processen in de studie van een VMBO/Havo leerling?
Dus schematisch gezegd:
Motivatie:
Wat weten we al?
Bronnen
- Leerlingen
- Leraren – Kennis
- Bedrijfsmensen Actemium – Kennis
Dit moeten we kunnen samenvatten.
Uiteindelijk willen we weten waarom wel of iets niet goed werkt van deze week voor de Motivatie.
Stappenplan:
Bronnen beschrijven
Samenvattingen en kennis per bron
Tips bekijken die we hebben gehad
Beschrijven wat we denken wat werkt en wat niet van motivatie
Motivatie toetsen
Evalueren op deze motivatie
To Do list:
- Donderdag 3 april opsturen Hoe we gaan beginnen en al bestaande bronnen op papier zetten
- Week 15 Structuur aanpak opsturen naar Maartje, belangrijk! Duidelijke struktuur maken!
Algemene vraag:
In welke mate dragen de activiteiten van het Edu-lab voor de motivatie van de leerlingen om te kiezen voor techniek?
Deelvraag voor de excursie van de 3 Havo leerlingen Elde College 16 Mei:
In wat voor mate is de (keuze) motivatie van de leerling verandert ten opzichte van techniek, door deze excursie?
Wat we na de Knowledge Group hebben begrepen was, dat we tekort schoten aan de structuur van ons onderzoek. We kwamen erachter dat we al heel veel informatie over deze motivatie hebben gekregen, maar dat we dit nog moeten verwerken.
Als eerste moeten we gaan kijken naar onze bronnen.
Welke bronnen hebben we gebruikt wat heeft het opgeleverd?
- Wat hebben we geleerd van de bedrijven? Hoe zien zij motivatie, wat gaat hierbij goed of
fout?
- De leraren, de leraren zitten het meest direct bij de leerlingen, de leraren kennen vaak de
leerlingen beter en weten sneller of er iets verandert is aan de motivatie.
- De leerlingen, de leerlingen zijn natuurlijk de belangrijkste bron. Om de motivatie bij hen vast
te stellen hebben we al een keer een enquête gehouden. Verder hebben we veel met ze over
gesproken, tijdens de opdrachten bijvoorbeeld.
Ook moeten we onderzoek doen naar motivatie. Hoe kan je motivatie toetsen? Wat zijn hier de kenmerken van. Hoe werken de keuze processen in de studie van een VMBO/Havo leerling?
Dus schematisch gezegd:
Motivatie:
Wat weten we al?
Bronnen
- Leerlingen
- Leraren – Kennis
- Bedrijfsmensen Actemium – Kennis
Dit moeten we kunnen samenvatten.
Uiteindelijk willen we weten waarom wel of iets niet goed werkt van deze week voor de Motivatie.
Stappenplan:
Bronnen beschrijven
Samenvattingen en kennis per bron
Tips bekijken die we hebben gehad
Beschrijven wat we denken wat werkt en wat niet van motivatie
Motivatie toetsen
Evalueren op deze motivatie
To Do list:
- Donderdag 3 april opsturen Hoe we gaan beginnen en al bestaande bronnen op papier zetten
- Week 15 Structuur aanpak opsturen naar Maartje, belangrijk! Duidelijke struktuur maken!
Abonneren op:
Posts (Atom)