donderdag 28 februari 2008

donderdag

het was eindelijk zover vandaag hebben we informatie gekregen vanuit Campina, Mars en het Fioretti College. We zijn naar de vergadering geweest voor de leren in bedrijfweek hierin is naar voren gekomen wat er voor welk bedrijf nog allemaal moest gebeuren. Maar ook ook wat er vanuit het fioretti precies wordt verwacht.

Nu hebben we ook makkelijk met de bedrijven/school kunnen kortsluiten wat onze rol zal zijn voor en in deze week. Ook is duidelijk wat er vooraf aan informatie naar de leerlingen wordt doorgegeven en wat er in op de bedrijven behandeld moet worden.

We gaan nu de opdrachten die mars heeft bekijken en omschrijven zodat ze bij campina gebruikt kunnen worden. ook proberen we deze opdrachten te verbeteren voor mars. De tijd die ons is gegeven is kort dus we zullen hard moeten werken om in een week tijd de gehele leren in bedrijfweek te schrijven voor deze bedrijven. Deze week in het teken moet staan van HACCP (Hazard Analysis Critical Control Points) deze hebben allemaal te maken met de hygiene controle punten. Aangezien dit niet ons vakgebied is zullen wij ons ook nog eens in moeten lezen over dit onderwerp.

Maar we hopen volgende week alles wat ons te doen staat af te kunnen krijgen en terug te kunnen koppelen met de bedrijven. Gelukkig zijn we met z'n vieren

woensdag 27 februari 2008

Knowledge group bijeenkomst 5

Hier konden alleen ben en Daniel aanwezig zijn, Tim en Diederik hebben op deze dag basisschool leerlingen begeleid bij Actemium.

woendag

vandaag zijn diederik en tim op actemium geweest. Zei moesten vandaag 3 basisschool kinderen begeleiden. De opdracht van hun was om eens bij een bedrijf langs te gaan om daar een paar mensen te interviewen. Op deze manier krijgen deze leerlingen een beetje een indruk hoe het is om voor een bedrijf te werken. Hiervoor hebben we een klein programma in elkaar gedraaid dat er als volgt uitziet;

8u45 Ontvangen, korte introductie (welkom)
9u00 Werken in het Edulab (om een indruk te krijgen van het werk bij Actemium ):
Xorter opdracht
Opdracht Procesinstallatie
Spiegelopdracht, Leerlingen gaan een schakeling zelf aansluiten aan de hand van een voorbeeld.
10u30 Pauze en vragen voorbereiden interviews
11u00 Rondleiding en interviewen. Jullie gaan een aantal medewerkers aan de hand van de voorbereide vragen interviewen voor de opdracht die jullie van school hebben meegekregen.
12u00..12u30 (ongeveer) lunch met aansluitend eventueel nog tijd voor het afmaken van de interviews.
13u30..14u00 afsluiting

Dit is allemaal vlekkeloos verlopen de leerlingen hebben een goed beeld gekregen wat de bedoeling is als je voor een bedrijf gaat werken. Ze waren heel enthousiast bij het maken van de opdrachten. Hierdoor hebben ze ook wat te doen gehad en dit gaf een extra toevoeging aan hun dag.

Op hetzelfde moment zijn daniel en ben naar de kenniskring geweest. Al hoewel we allebei iets aan de late kant waren hebben we toch nog mee kunnen denken over het project van stephan en joost. Maartje heeft ben in de pauze snel bij gepraat over het project van ester en raven. Zei zijn goed opweg bij het bekijken van de leerlijnen. Alleen zijn ze tegen een paar mentaliteits problemen gelopen op het st.lucas.

stephan en joost zijn vooral bezig geweest met het duidelijk krijgen van wat ze nu precies moeten gaan onderzoeken. Hetgeen wat ze dachten te moeten gaan onderzoeken was te groot voor de tijd die ze hebben. Daarom zijn we gaan kijken of we het project niet kunnen afbakenen. Dit was voor sommige moeilijk te begrijpen maar alle commentaar dat werd gegeven was om ze te helpen en niet om ze aan te vallen. Maar we hopen dat ze nu een beetje opweg zijn geholpen ondanks ons "commentaar"