Vandaag waren Daniel en Tim er. We hebben nog wat opdrachten verwerkt welke we op school hadden gekregen, van de dag ervoor. Ook hebben we naar de strokenplanning gekeken en gedeeltelijk een enquête voor de leerlingen gemaakt. Deze enquête is van belang voor het bedrijf, om te kijken wat de leerlingen ervan vonden. Deze vragen kunnen we dus goed gebruiken in onze reflectie op deze week.
Voor ons is dit ook van belang omdat we een onderzoek willen gaan doen naar dit project. We willen kijken of de leerlingen daadwerkelijk enthousiaster worden voor techniek en voor het bedrijf zelf. Door deze enquête te maken kunnen we ook onze onderzoeksvragen bepalen.
's-Middags zijn we naar Brakel Atmos geweest, dit is een bedrijf die complete raamwerk en ventilatoren produceert met aluminium behuizing, zie ook:http://www.brakelatmos.com/.
We hebben met John Hermans gesproken over de leren in bedrijf week daar.
De bedoeling van de week bij Brakel Atmos is dat de leerlingen in een team ook een heel raamwerk in elkaar gaan zetten. We hebben besproken hoe dit een jaar ervoor ging. Naar die punten gekeken te hebben, hebben we gekeken naar verbeterpunten.
Het jaar ervoor vonden ze het vooral moeilijk om de leerlingen bezig te houden. Ze zetten snel iets in elkaar en daarna deden de leerlingen niks meer.
Verbeterpunten welke we hebben besproken:
- De technische leerlingen meer laten doen in het begin
- Economische leerlingen dingen laten timen en kijken hoe ze het productieproces kunnen
laten verbeteren.
- Indelen in twee groepen, dus kleinere groepen.
- Iets meer competief dus als concurrenten laten werken.
- 2 keer een raamwerk in elkaar laten zetten, eerst meteen gewoon bezig zijn, tweede keer laten
optimaliseren van het productieproces.
- Instructies met foto's op een groot bord laten zien.
Wat belangrijk is dat leraren beter worden betrokken bij het project. Dit is nodig omdat ze op het bedrijf niet echt mensen hebben die constant op de leerlingen kunnen letten. Dus meer iemand die de leerlingen in de gaten houdt.
Verder hebben we nog een rondleiding door het bedrijf gehad. Het was interessant om te zien hoe de de ramen en ventilatoren geproduceerd werden. Ook de toepassingen waren mooi om te zien.
donderdag 10 januari 2008
woensdag 9 januari 2008
Knowledge group bijeenkomst 3
Vandaag hebben we weer Knowlegde group gehad.
Helaas konden Diederik en Daniel niet aanwezig zijn.
Waar we het in de Knowledge vooral over hebben gehad waren de leerteams.
In het bedrijf waar we nu ons project vervullen, noemen ze deze teams vaak niet leerteams.
Hier werk je meer in een project groep samen om een taak uit te voeren. Op scholen worden deze groepen vaak leerteams genoemd.
We hebben samen in onze groep het begrip leerteam wat meer uitgediept;
1. Wat betekent een leerteam?
Een leerteam is dus een team die op een nieuw project gezet wordt. Dit is meestal een ontwikkeling taak. Het team moet een nieuwe ontwikkeling opstarten
2. Heb je een leerteam op stage?
Deze vraag vonden we in het begin moeilijk te beantwoorden. We hebben niet direct een leerteam zoals op school. Wel hebben we teams die gezamenlijk naar een doel toewerken. Zoals het team van Daniel en Diederik en Ben en Tim. Daniel en Diederik doen bv. onderzoek naar weblessen. En ontwerpen nieuwe weblessen. Dit is dus ook een nieuwe ontwikkeling. Ook zouden we kunnen stellen dat de hele groep van Edulab een leerteam is. We werken allemaal naar het gemeenschappelijk doel om jongeren te betrekken bij techniek. Of dat nu via de Xorter of Process gaat.
3. Wat zijn de kenmerken van een leerteam?
De kenmerken van een leerteam is, dat je naar een gemeenschappelijk doel toewerkt. Hierbij kan je dus denken aan samenwerken, communiceren, ervaringen uitwisselen, discussieren en terugkoppelen (feedback geven). Deze dingen kunnen helpen om naar dat gezamenlijk doel toe te werken.
In de group hebben we het ook gehad over het onderzoek dat we op de stage willen verrichten. Dit onderzoek moeten we nog goed formuleren voor de volgende week. De richting die we op willen gaan is: Wat werkt nou het beste om de leerling voor techniek en het bedrijf te interesseren? We willen dan vooral kijken naar de opdrachten. Wat spreekt de leerling nou wel of niet aan?
Helaas konden Diederik en Daniel niet aanwezig zijn.
Waar we het in de Knowledge vooral over hebben gehad waren de leerteams.
In het bedrijf waar we nu ons project vervullen, noemen ze deze teams vaak niet leerteams.
Hier werk je meer in een project groep samen om een taak uit te voeren. Op scholen worden deze groepen vaak leerteams genoemd.
We hebben samen in onze groep het begrip leerteam wat meer uitgediept;
1. Wat betekent een leerteam?
Een leerteam is dus een team die op een nieuw project gezet wordt. Dit is meestal een ontwikkeling taak. Het team moet een nieuwe ontwikkeling opstarten
2. Heb je een leerteam op stage?
Deze vraag vonden we in het begin moeilijk te beantwoorden. We hebben niet direct een leerteam zoals op school. Wel hebben we teams die gezamenlijk naar een doel toewerken. Zoals het team van Daniel en Diederik en Ben en Tim. Daniel en Diederik doen bv. onderzoek naar weblessen. En ontwerpen nieuwe weblessen. Dit is dus ook een nieuwe ontwikkeling. Ook zouden we kunnen stellen dat de hele groep van Edulab een leerteam is. We werken allemaal naar het gemeenschappelijk doel om jongeren te betrekken bij techniek. Of dat nu via de Xorter of Process gaat.
3. Wat zijn de kenmerken van een leerteam?
De kenmerken van een leerteam is, dat je naar een gemeenschappelijk doel toewerkt. Hierbij kan je dus denken aan samenwerken, communiceren, ervaringen uitwisselen, discussieren en terugkoppelen (feedback geven). Deze dingen kunnen helpen om naar dat gezamenlijk doel toe te werken.
In de group hebben we het ook gehad over het onderzoek dat we op de stage willen verrichten. Dit onderzoek moeten we nog goed formuleren voor de volgende week. De richting die we op willen gaan is: Wat werkt nou het beste om de leerling voor techniek en het bedrijf te interesseren? We willen dan vooral kijken naar de opdrachten. Wat spreekt de leerling nou wel of niet aan?
Abonneren op:
Reacties (Atom)