donderdag 13 maart 2008

Donderdag

Op deze dag gaven de leerlingen op het Fioretti college een presentatie voor klasgenoten, leraren en de begeleiders van deze dagen.
Nadat ze de presentaties in de ochtend hadden afgerond, hielden 4 groepen een presentatie.
De presentaties waren allemaal erg goed. Ze beschreven duidelijk de HACCP punten binnen de 2 fabrieken. Over de Campina Dmv werd 1 presentatie gegeven maar dan met meer deelonderwerpen. Over de mars werden 3 presentaties gegeven, doordat iedereen een ander CCP punt had toegelicht was het toch nog vrij divers aan informatie.
Je kon zien dat de leerlingen veel hadden geleerd, ook zie je aan de manier van presenteren dat ze erg enthousiast waren over het bedrijf en wat ze hebben uitgezocht.

woensdag 12 maart 2008

Woensdag

Dit was in het algemeen de dag dat leerlingen aan hun opdrachten over voedselveiligheid kunnen werken.

Campina DMV

Het was de bedoeling dat ze de woensdag de hele dag de tijd zouden hebben voor het maken van opdracht 2. In deze opdracht stond beschreven dat ze een CCP binnen de fabriek toe moesten voegen. De 3 groepen Techniek, Economie en zorg en welzijn moesten ieder hier hun gedeelte bij uitwerken. Techniek moest de technische aspecten van de instalatie bedenken, benoemen en uitwerken. Economie moest berekenen wat de kosten zouden zijn van de installatie en wat het zou kosten als deze installatie er niet zou zijn en er zou wat fout gaan. Zorg en Welzijn moesten kijken wat de eventuele gevolgen kunnen zijn voor de verschillende gebruikers. We hebben ze achter de computers gezet en ze gingen driftig van start. Het liep voor de pauze heeel moeizaam met de communicatie en ze wisten daarom niet echt wat ze moesten doen. Maar op een gegeven moment hebben de voorzitters van de groep besloten om bij elkaar te gaan zitten en zo ging het balletje rollen.

Ze hebben dingen met elkaar af gesproken en gingen gericht aan het werk. Op een gegeven moment zakte het weer wat in en hebben we besloten ze naar huis te sturen omdat ze de hele tijd achter de computer hebben gezeten.

Mars
Vandaag was het voor het grootste gedeelte de leerlingen begeleiden met het maken van hun presentatie. We hadden de groep in 3 groepjes verdeeld.
'S-ochtends gingen ze aan het werk met het maken van een paar kleine opdrachtjes. Ook moesten ze vragen opstellen voor een interviewronde met medewerkers van de Mars. Deze interviews kunnen ze gebruiken voor de presentatie over de HCCP punten. Hierbij moesten ze ook meteen een richting kiezen welke CCP (critical control point) punten ze verder willen uitdiepen.
De interview rondes verliepen ook heel goed, waren veel vragen en meestal duurde het iets langer dan gepland.
Ook mochten ze nog een keer terug in de fabriek om een paar fototjes en extra info te verzamelen over hun eigen gekozen CCP punt. Verder hebben ze kunnen werken aan hen presentatie.
Ik heb ze best vrij gelaten met het kiezen van punten en het maken van de presentatie, hiervoor heb ik gekozen omdat ze dan echt onderwerpen kunnen kiezen welke ze aanspreken.

dinsdag 11 maart 2008

Dinsdag

Vandaag begonnen we de leren in bedrijf week te begeleiden bij Campina DMV en Mars.
Helaas is Diederik even uit de roulatie door een operatie. We hebben de groep opgedeeld als volgt: Ben en Daniel bij Campina DMV en Tim met een andere stageloper, Cyriel bij de Mars.
Doel van de week is het duidelijk maken wat HACCP (Voedsel veiligheids punten)punten zijn en hoe die daar in hetbedrijf werkten. Voor het bedrijf is het belangrijk dat leerlingen enthousiast worden voor het bedrijf
We beschrijven hoe de dagen er bij de bedrijven eruit zagen:

Campina DMV

De eerste dag bij campina was voor ons ( Ben en Daniel ) het spannenst. Op deze dag was het de bedoeling dat de leerlingen informatie konden vergaren over HACCP en het bedrijf campina. Hiervoor hebben we verschillende presentaties gehad, gegeven door mensen van campina. Deze gingen over veiligheid binnen het bedrijf, HACCP, en de campina bedrijfsfilm. Hierdoor kregen de leerlingen een goed beeld over hoe ze zich binnen de fabriek behoren te gedragen maar ook wat campina aan CCP punten heeft en hoe deze tot stand zijn gekomen. Daarnaast zijn ze geïnformeerd over wat campina nu eigenlijk doet.

Na een hele lange zit was het dan eindelijk tijd voor een pauze.

Na de pauze hebben we de leerlingen een goed beeld proberen te geven van hoe het proces in elkaar steekt. Dit hebben we gedaan door middel van een flowschema. De verschillende stadia van de melk hadden we in 10 verschillende potjes gedaan. En deze moesten ze op de goed plek in het flowschema zetten. Dit was heel verduidelijkend voor de leerlingen omdat ze hier nu een keer zelf na moesten gaan denken wat er nu gebeurd in de fabriek.

Na alle theoretische dingen kwamen we eindelijk toe aan het hoogte punt van de dag de rondleiding. Hierbij zijn we de hele fabriek doorgegaan en hebben de leerlingen hun ogen uitgekeken bij de verschillende processen.

De leerlingen hebben volgens ons heel veel geleerd over campina in 1 dag. Dit is een compliment waard voor de leerlingen omdat ze toch gigantisch lang hebben moeten luisteren en het practische gedeelt na verhouding wat minder was.

Mars
Vandaag was het echt de dag dat de leerlingen veel informatie aangeboden kregen. Eerst presenteerde een mederwerker van Mars algemene bedrijfsinformatie. Daarna werd er over HACCP punten bij de Mars verteld. Dit waren verschillende presentaties om te laten zien hoe Mars werkt om de voedselveiligheid te kunnen waarborgen.
'S-middag waren de leerlingen al redelijk gaar van presentatie, daarom was de rondleiding
's-middags een goede afwisseling. De leerlingen konden meteen dingen terugzien die ze tijdens de presentatie hadden gehad. Ook hadden we een medewerkers toetsje over de punten waarop de leerlingen moesten letten al zouden ze in de Mars gaan werken. Dit vonden ze wel leuk om te maken omdat er een preis mee te winnen was.
Over het algemeen was het wel een pittige dag, er werd veel informatie verteld. Maar door de rondleiding hadden de leerlingen een goede afwisseling en hebben ze van deze dag veel kunnen leren.