woensdag 2 april 2008

Knowledge group Onderzoek! bijeenkomst 7

Het onderzoek wat we willen verrichten hier op Actemium is:

Algemene vraag:
In welke mate dragen de activiteiten van het Edu-lab voor de motivatie van de leerlingen om te kiezen voor techniek?

Deelvraag voor de excursie van de 3 Havo leerlingen Elde College 16 Mei:
In wat voor mate is de (keuze) motivatie van de leerling verandert ten opzichte van techniek, door deze excursie?

Wat we na de Knowledge Group hebben begrepen was, dat we tekort schoten aan de structuur van ons onderzoek. We kwamen erachter dat we al heel veel informatie over deze motivatie hebben gekregen, maar dat we dit nog moeten verwerken.

Als eerste moeten we gaan kijken naar onze bronnen.

Welke bronnen hebben we gebruikt wat heeft het opgeleverd?
- Wat hebben we geleerd van de bedrijven? Hoe zien zij motivatie, wat gaat hierbij goed of
fout?
- De leraren, de leraren zitten het meest direct bij de leerlingen, de leraren kennen vaak de
leerlingen beter en weten sneller of er iets verandert is aan de motivatie.
- De leerlingen, de leerlingen zijn natuurlijk de belangrijkste bron. Om de motivatie bij hen vast
te stellen hebben we al een keer een enquĂȘte gehouden. Verder hebben we veel met ze over
gesproken, tijdens de opdrachten bijvoorbeeld.

Ook moeten we onderzoek doen naar motivatie. Hoe kan je motivatie toetsen? Wat zijn hier de kenmerken van. Hoe werken de keuze processen in de studie van een VMBO/Havo leerling?

Dus schematisch gezegd:

Motivatie:
Wat weten we al?
Bronnen
- Leerlingen
- Leraren – Kennis
- Bedrijfsmensen Actemium – Kennis
Dit moeten we kunnen samenvatten.
Uiteindelijk willen we weten waarom wel of iets niet goed werkt van deze week voor de Motivatie.

Stappenplan:
Bronnen beschrijven
Samenvattingen en kennis per bron
Tips bekijken die we hebben gehad
Beschrijven wat we denken wat werkt en wat niet van motivatie
Motivatie toetsen
Evalueren op deze motivatie

To Do list:
- Donderdag 3 april opsturen Hoe we gaan beginnen en al bestaande bronnen op papier zetten
- Week 15 Structuur aanpak opsturen naar Maartje, belangrijk! Duidelijke struktuur maken!

Geen opmerkingen: